در حال بارگذاری ...
یکشنبه 30 دی 1403
nus.ac.ir

نشست هم اندیشی با معاون وزیر آموزش و پرورش و معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در بوشهر

نشست هم اندیشی با معاون وزیر آموزش و پرورش و معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در بوشهر

با حضور دکتر سینایی معاون آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای و مسئولین وزارت اموزش و پرورش نشست هم اندیشی نقش رشته های فنی و حرفه ای در توسعه کشور در استان بوشهر برگزار شد.

در این نشست دکتر اکبر منصوری نسب با اشاره به اهمیت توسعه رشته های فنی و حرفه ای نیاز استان بوشهر را توسعه رشته های مورد نیاز بازار کار دانستند و اظهار داشتند: مدرک باید همراه توانمندی باشد. وی هدف ا زرشته ا ی فنی و حرفه ای را پنجه های کارآمد برشمردند و بیان داشتند: باید رشه های جدیدی در دانشگاه فنی و حرفه ای وارد شود.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای ساتان بوشهر مهترین چالش ما را نگاه خانواده ها به مقوله  رشته های فنی برشمردند و اظهار داشتند: نگاه خانواده ها و فرزندانشان اینست که حتما می بایست فرذزندانشان در رشته های غیر فنی باشند.

منصورری نسب در ادامه با اشاره به ارتباط دانشگاه فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش بیان داشتند: دانشگاه فنی و حرفه ای  حیات خود را متصل به آموزش و پرورش می داند و باید کارگروه اتصال دانشگاه فنی و حرفه ای و آموزشو پرورش وجود داشته باشد.

وی ضمن انتقاد از نوع ارزشیابی مرسوم در دانشگاه های فنی و هنرستان ها تاکید کردند: باید نوع ارزشیابی در هنرستان ها و دانشگاه فنی و حرفه ای تغیر کند ما به دنبال افزایش مهارت هستیم.

 

در ادامه ناصر کرمی مدیر کل آموزش  و پرورش استان بوشهر با شاره به برنامه  ششم اظهار داشتند: در حال حاضر بیش از 41 درصد دانش آموزان و هنرستان های فنی و حرفه ای تحصیل می کند که بیشتر در شاخه کار و دانش تحصیل می کنند. دانش آموران در 22 رشته فنی و حرفه ای و 32 رشته کار و دانش در پایان برنامه ششم 54 درصد در شاخه های فنی و حرفه ای تحصیل می کنند.

و ما تا پایان برنامه ششم به برنامه افق چشم انداز خواهیم رسید.

وی میزان حضور دانش آموزان در دوره های فنی و حرفه ای و کار دانش را در استان بوشهر بالاتر از میانگین کشوری برشمردند و اظهار داشتند: در استان بوشهر ما به نقطه نرم نزدیک هستیم ولی این مطابق میل ما نیست تمایل داریم دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای تحصیل کنند.

کرمی بیان داشتند: گرایش شدید به رشته های تجربی است. 60 درصد دانش آموزان نظری در رشته تجربی تحصیل می کنند و ما باید دانش آموزان را به سمت فنی و حرفه ای هدایت کنیم چرا که هدف 1404 کارآفرینی است و رویکرد آموزش و پرورش نیز اشنایی با مفهوم کار و کارآفرینی است. مطلوب ماست که دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی کار آفرینی کنند.

 

 

دکتر عمادی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سنجش و ارزیابی  وزارت نیز با تاکید بر منسوخ شدن بعضی رشته ها در ادامه اظهار داشتند: باید رشته ها را مورد بازبینی قرار دهیم. و در برنامه ششم باید دانشگاه فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش بازبینی در رشته ها انجام دهند.

وی ایران را کشوری متحول برشمردند واظهار داشتنذ: از آنجا که کشور ما متحول هست باید آموزش ما انعطاف داشته باشد.

وی تعدد دانشگاه ها را یکی ار مشکلا امروز برشمردند و اظهارداشتند: یکی از الزامات که باید با سرعت انجام شود حرکت به سمت برنامه منسجم تر است.

وی کنکور را یکی از مسایل و چالش پیش رو برشمردند و بیان داشتند: کنکور دارد بی هویت می شود وتحصیلات عالیه منجر به اشتغال نمی شود.

وی تنها را حل شاغل شدن را اشتغال و کسب مهارت دانستند و بیان داشتند:تنها راه برای شاغل شدن کسب مهارت است و این

بهترین فرصت برای توسعه دانشکده های فنی و حرفه ای است. دانشگاه ها باید تغیر هویت به دانشگاه فنی و حرفه ای دهند.

وی در خاتمه اظهار داشتند:

باید دانشگاه فنی و حرفه ای را توسعه داد و ارتباط و اتصال با آموزش و پرورش وجود داشته باشد

 

سرپرست معاونت آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای نیز سخنران بعدی این نشست بودند. وی اظهار داشتند: در صدر چالش ها، چالش بیکاری است به طوری که در پایان سال 1400 رقمی تا 11 میلیون بیکار داریم. و راه حل، توسعه کارآفرینی و رشته های کارآفرینی است و ضرورت مهارت آموزی در اینجا مشخص می شود.

وی اهمیت نیروی کارگر را درآینده بسیار برشمردند و بین داشتند: در آینده نیاز به بازار کار به نیروی دانشگاهی ندارد در آینده نیاز به کارگر مهارتی داریم.

وی یکی از چالش های پیش روی دانشگاه و بیکاری را موج مدرک گرایی داشنستند و اظهار داشتند: مدرک موضوعی شده برای تشخص و این بحران را باید با توسعه نگاه کار آفرینانه حل کنیم . بیش از اینکه متکی بهع بدنه دولت باشیم افراد متکی به مهارت و فرصت های اشتغال باشند.

وی دانشگاه فنی و حرفه ای را بهترین فرصت برای تقویت کارآفرینی برشمردند و بیان داشتند: دانشگاه کارآفرین متفاوت با دانشگاه های دیگر عمل می کند. هدف دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت کارآفرینان دارد.

در ادامه دکتر سینایی با اشاره به استان بوشهر بیان داشتند: بوشهر در سپهر توسعه کشور جایگاه خاصی دارد. بوشهر ستاره ای پرفروغ و قطبی پرنور برای توسعه کشور است.